Nuffnang

click as much as your heartbeat is beating....

Monday, May 3, 2010

Hari Memperingati Pemergian Arwah Abah Yang Dikasihi


17 thn yg lepas jatuh pada tarikh yg sama... 3 Mei 1993.. tengahari...aku baru balik dari sekolah menengah...jejak je kaki aku depan pintu.. aku lihat mak.. mak macam terperanjat mendengar sesuatu dekat telefon.. mak jerit suruh aku cepat siap.. cepat siap pergi tgk abah dekat hospital.. mak panggil Edah sepupu aku... tgh sarat mengandung... mak nak pinjam kerete.. kerete Edah yg tak boleh start.. tiba2 boleh start pulak..

Sampai hospital.. mak jalan laju.. aku tertinggal kebelakang... dari jauh.. aku tgk kak de dah sampai.. mak dah nangis2 sambil jln laju menuju ke ward abah.. kepala aku tak boleh fikir... aku sesekali berlari supaya tak tertinggal jauh... aku... rasa macam ade batu jatuh atas kepala aku... dari jauh kedengaran raungan mak makin kuat.. tempat abah dah ditutup oleh tirai... nangis.. nangis saja yg aku boleh buat... aku betul2 tak sangka... smlmnya.. mak ckp.. abah nak balik.. mak kemas rumah tak henti2... kemas dan bersih.. utk menyambut kekasih hati emak...

tak sangka.. abah mmg pulang.. tp bukan pulang ke rumah.. abah pulang selamanya... abh masuk hospital sbb tumbuh bisul di belakang, besar.. abh ade kencing manis.. operate.. semua dah siap.. abah sihat... tapi tak sangka.. begitu akhirnya.. org sebelah katil ckp.. abh dah mandi, potong kuku, tapi tiba2 rebah... doktor kata kene heart attack... (T_T)

Kenapa aku kesal???... kesal sgt2... sbb selama abh kat hospital.. berapa kali aje aku ikut mak dgn beradik aku yg lain gi tgk abah.. aku besarkan drama cite pukul 6 ptg.. rase tak boleh miss... kalo di ajak.. aku mesti rengus... tapi tak kalau hujung minggu.. sampaikan makcik aku kata aku bagai anjing yg menyalak ke bukit... kata aku buat keje sia2...sejak itu aku benci tonton drama cina setiap ptg.. ...

Aku tak dpt merasa membayar segala budi abah yg menjaga aku dari kecil hingga besar.. Teringin aku lihat abh merasa duit gaji aku.. hari2 aku mkn semeja dgn keluarga.. tp sejak abh tak de.. tiada lagi hidangan biasa terhidang atas meja ... Rindu saat2 itu...

Abah, begitu cepat abh tinggalkan mak, dan anak2 abah... kesian kat mak.. kesian kat anak bungsu abh yg sampai sekarang tak ada arah tuju.. kalau abh ade.. Lin tak liar.. mak tak susah hati..

Abah.. semoga.. abah tenang di sana.. tiada apa yg anak abh boleh buat.. hanya Al Fatiha dan doa ibu bapa anak abah hadiahkan...


AL-FATIHA

Dalam Kenangan

Mohd Noor Bin Othman
1939-1993

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥





No comments:

We have been married

Daisypath Anniversary tickers

daisy path - Ditakdirkan Bercinta

Daisypath Anniversary tickers