Nuffnang

click as much as your heartbeat is beating....

Tuesday, July 16, 2013

Al-Fatihah untuk Almarhumah Muji Binti Awang - Ibu Mertua ku dijemput Illahi - Part 1


Hadiah Al-Fatihah pada NAbi Muhammad s.a.w serta keluarga baginda, sahabat2 baginda, wali2 Allah, kedua ibu bapa kami khususnya kepada MUJI BINTI AWANG, keluarga kami serta muslimin dan muslimat


Pada 31/3/2013 aku bawa arwah kerumah bawa utk tinggal bersama... entah sementara atau selamanya.. jika ikutkan hati, ingin aku jaga arwah... tp apa kan daya, ini rumah mak aku. Walaupon aku pernah tny mak aku, boleh tk aku biarkan arwah (masa hidup) duduk selama mungkin.. mak aku benarkan.. aku sengaja buka cerita yg sememangnya aku dh tahu.. tentang mak aku menjada ibu mertuanya dulu... mak cite.. dia jaga lama... lebih setahun... 1 minngu hanta semula ke rumah anaknya yg lain, dia dijemput Illahi... mak cerita dialah mandi kan arwah mentuanya, sebab arwah orgnya kecil, boleh di dukung. Jadi bile aku tgk dia bercerita dgn berbunga2, tu yg aku tny, boleh tak biarkan org tua tu (arwah) dok lama2 kat sini... mak ckp.. eh.. biarlah nak dok sini... :) 

Tapi aku yg byk or mak aku makan ati sepanjang arwah dok sini... ada je yg tk kene dgn aku... so aku rase.. mak tak lama dk sini.. ikut perancangan.. mmg arwah dok dgn aku utk 3 bulan... sepatutnya 2 bln je.. lepas biras aku habis pantang. Memandangkan aku akan ke Kedah utk hadir majlis convo pada 4/7/2013, jadi aku nak jaga arwah untill 30/06/2013 iaitu hari ahad yg terakhir sebelum aku bertolak hari khamis 4/7/2013 tu. 

Arwah byk kali soh anta dia balik.. aku ckp.. tak mo lah... biarlah... dok lama sket sini... arwah kata kesian kat aku terkejar2... mmg pon... 3 bln aku tak pernah punctual ke office..mesti lewat.. tk pernah b4 830am... kadang2 aku tension jaga arwah.. tp aku sedapkan hati aku.. sbb bila lagik aku nak happy kan org tua tu... tp kalau syaitan asek berbisik... hati ni mmg ada merungut.. tapi walhal sebenarnya.. aku nak arwah sentiasa gembira bila duduk dgn aku. 

Byk kenangan manis, pahit dan byk jugak benda dikesalkan dan juga byk benda yg manis utk diingati bila dgn arwah. 

Bulan 4, aku tgk arwah terurus bila duduk dgn aku cuma agak kesunyian, tak macam umh abg ipar aku ramai budak2.. cam aku.. suka perap bilik kalo x de keje... Raesa plak... mak aku asek main tarik2.. asek soh layan dia kat bilik ekon... pancing ank aku pasang ekon. Sunyi arwah. :( anak dia iaitu hubby aku plak.. gasak main games... kadang2 aku halau dia keluar bilik biar dia main depan n dekat mak dia.. sbb aku ngaku dgn hubby aku.. aku tak geti nak berbual sgt.. tp bila aku dh duduk dekat dengan arwah... arwah tk putus2 bercakap... ye.. arwah suka berbual... tu sbb semua cerita lama dia keluar... ramai yg tk tahu.. sbb ramai yg tak mo amek tau... cerita dari zaman perang sampai dia berkahwin... Bulan tu jugak harijadi arwah. Hanya aku n hubby meraikannya... aku siap buat kek rainbow... hakikatnya.. aku mkn sket sbb tk sedap... tp hubby n arwah.. kemain puji sedap... tp bukan sedap sungguh2lah.. boleh lahhhhhh.... anak dia yang lain? aku bg tunjuk gambar kat dorang baru teringat besday mak dorang... hope korang tk terkilan bile teringat yek...
04.05.2013 hari lahir yang ke 71thn... boleh dikatakan 9 thn aku berkahwin.. tiap2 tahun aku yg ingat mungkin sbb 1 may anniversary aku dekat dgn tarikh arwah..
 
 
Bulan 5 bulan yg kite mengundi kan? tu lah sekali aku bw dia keluar berjalan... dan tu lah kali terakhir... :'(  aku bawa gi ngundi... aku lah sorong dia masuk pusat mengundi.. aku yg tandakan.. dia pilih BN hoccay.. tp kalo dia ckp.. PR .. aku tetap pangkah BN.. hehehehehe... lepas tu aku nak bw dia p makan.. tp dia tak mo... dia nak tapau, so aku pon tapau kat Kong Kong sebelum ke rumah ank sulung dia.. tmpat dia tinggal.. pas makan2 relax2.. kitaorang pon balik...

 

Bulan 6 kebetulan anak tunggal arwah dgn suami kedua dia buat kenduri kahwin, kira cucu pertama kawin. Aku tak pernah jumpa dorang... hubby aku pon.. tp beradik hubby da pernah jumpa. Nak cite panjang plak camner leh timbul ank tunggal dia yg dok melaka... so setelah dirancang.. hanya adik beradik hubby aku dan arwah saja pergi, kira menantu2 hantu arwah semua tak gi.. cucu2 nya pon ada ikut termasuk Raesa... tulah kali terakhir arwah jejak kakinya disana. Bulan 6 jugak arwah tak selera mkn, selera hilang.. penat aku masak ape yg dia mintak.. tp dia dpt mkn 2-3 suap jek... org tu makin sunyi ker... ke sebab aku ni bantai.. mee nasi mee nasi... kuih bli jek... tk mcm biras aku... walau masak sikit2 tp macam2... boleh ler.. housewife.. tapi aku mmg ade niat.. 2 week before "hantar balik" aku nak layan dia lebih sikit.. aku dh simpan tetel n daging nak buat mee rebus dan kentang nak buat epok2 kentang daging yg ada telor rebus..tapiii... tak kesampaian.

Arwah ada ngadu, soh bw spital utk cek, kata dia susah nak nafas, tapi hubby aku kata.. susah nak cuti,, minggu depan nak cuti panjang... masa tu 5 hari sebelum arwah admit. Masa hari ahad 23/6/2013 kan sebuk2 jerebu... so arwah ni byk minum... pastu isninnya mak aku nak gi spital dgn akak, kebetulan babysitter Raesa ada hal tk bole jaga Raesa. So mula2 aku nak cuti anta mak aku, sekali akak aku yg nak anta, aku terus lah gi kerja before tu aku bli nasi lemak, perata n kuih muih.. nnt tghari.. pandai2 lah hubby aku. Balik keje aku terus gi pasar mlm beli mknan utk semua.. malas masak lah tu kan.. aku bli kan arwah mee rebus, aku terlupa dia ada minta ubi, nnt dia nak mkn ubi rebus.. tp aku lupa... aku ada janji nak bli kan dia kat pasar mlm...

Arwah makan tersedak2.. aku kat bilik.. bile arwah tersedak2.. aku ni ade feeling sumting.. ekceli bukan marah.. tapi aku risau... tp bukan risau yg take care.. bukan benci.. ahh. pening ko baca kan.. yg penting... ekceli aku kesian... then aku dtg kat dia.. kenapa mak.. aku dok sebelah dia.. aku kata.. mungkin mak gigit lada.. so aku buangkan lada dlm mee rebus dia.. dia pon ckp.. a ah.. mak tergigit lada... so hati itu tenang balik dari bentak2 risau kesian tuh.. :3. Mak tak mo air kopi... padahal faveret dia.. dia soh masuk dlm esbox.. hmm tk penah2... tp hubby aku kata.. dh masuk esbox sape nak minum... aku pon ckp.. biarlah situ... tak nak minum.. nnt buang jek... Sempat aku tny hubby.. apa mak mkn arini... dia kata byk... pg nasi lemak.. pastu minta perata... pastu kuih... tghari ada belen nasi lemak, pon dia mkn, padahl aku bli 1 utk arwah.. 1 utk hubby, hubby mkn perata aja... mlm dia mkn mee rebus... ish biar betul.. kan arwah tak de selera kebelakangan ini... ????????

Aku tido kat bilik sorang2.. aku soh hubby teman arwah tido.. sbb mlm tadik arwah jerit2 time kitaorang tido utk mintak air... mak aku tgh solat mlm... dia dgr arwah jerit yg sampai habis suara tapi hambar... panggil kitaorang yg tido mati... mak aku kejut hubby aku pon aku tk sedar.. huhuhuh

So pada 25/06/2013 dalam pkul dekat 2am... hubby kejut aku... arwah sesak napas... dia ada bg minum air campur sedikit minyak yuyi... tp tak jln... ya Allah... arwah macam tak keruan... aku cepat2 cek gula dlm darah dia guna... guna pat cek darah tu lah... 11++ tinggi... selama dia dok umh aku.. rase 2 kalo dia hypo... kurang gula.. so aku ckp.. jom bw spital... gi HSI... kalau HSA.. maunya lama tggu...

Dugaan kereta aku mmg rosak, alternator rosak.. kete aku nak mampos2.. lampu kete dh tk terang.. radio dh tak leh on... tp sampai juga... aku uruskan arwah kat kaunter, arwah di tolak masuk kedlm ER.. aku still tk fikir serius begitu.. masih relax2 tak fikir ape... sampaikan doc panggil hubby dlm 6am ++ aku tak ikut... aku duduk main tenet.. amek gambo.. hohoho...n hubby call.. soh aku gi wad 7B arwah kene masuk wad.

Aku tgk arwah... lemah... panggil2 nama hubby aku... hubby aku ckp mak cari aku gak... aku diam jek.. pastu dia sebut nama aku... arwah tak keruan.. until doc dtg.. kata nak cucuk dia... aku tergelak kecil tgk arwah cam budak kecik takutkan jarum... aduhhhhh sakitnyaaa.. aku n hubby di suruh keluar... aku terus dok sofa kat bahagian depan... relax jek... tk pikir ape pon

Untill.... doc yg handle arwah dtg pada kami.. terangkan masalh arwah... mcm2 complicated.. dan arwah perlu ditidurkan sbb terlalu penat (tak lena sepanjang hari rasanya) .. Tidur? aku pon ckp kat doc.. eh.. kalo gitu kite nak jumpa dulu lah... hubby pelik tgk aku... doc cam berkira2 nak bg ke tak.. dia soh tggu jap.. berlari2 tinggalkan kami.. aku follow gak.. n ckp kat hubby.. dh tk geti minta maaf dlu kat mak ker... bile nak dekat katil arwah.. doc tahan.. kata arwah dah di tidurkan... damn you doc... buat decision sesuka hati...

adoii penatlah... sok lah sambung.... part 2...

2 comments:

Kasih Ibu Arif Atan said...

Saya pun masih punya MIl, usianya 80++ tahun, jarang bersua, esok mil nak datang sini, terlalu merinduinya sbb mak sndr dah tak ade..

Alfatihah buat mereka yg terdahulu dijemput ilahi

* jemput singgah blog sy

Rizziela said...

Alfatihah..semoga arwah tenang disana

We have been married

Daisypath Anniversary tickers

daisy path - Ditakdirkan Bercinta

Daisypath Anniversary tickers