Nuffnang

click as much as your heartbeat is beating....

Saturday, October 11, 2008

Biras-biras dan ipar-ipar

Setiap orang ade peel masing2, abg ipar aku, driver lorry besar yg bersendi tu... dengar kata gaji RM3k++, bini tak keje.. anak 7... mane cukup? terpaksa cukup2kan... hidup dia kejeee jek, balik umah utk relax, tido jek, peleceh orgnya.. kalau nak g jln2 penting or tidak...dia tetap leceh.. akan jadi org paling last utk bersiap... bini dia aku panggil Kak Ra, sejak mak mertua aku tak boleh jalan sebab jatuh... dia lah byk jaga... tapi byk komplen jugak.... sgt mengharapkan biras tua aku tu jaga... adik ipar aku umur tua setahun dari aku, tapi kalau ikut pangkat mmg dia panggil aku Kak Noor, b4 kawin dialah paling byk jaga mak dia... sbb hb aku ngan adik dia yg bungsu dah kawin dulu. So kitaorang concernlah pasal dia yg tak de girlfriend.... sbb dlm adik beradik..dia tak heran sgt pompan.. kejeeeee jek... sampai kene hantar ke filipine, aku kawin dia pon tak de sbb ade kat saner... so ade dua orag tny pasal dia, kira ade org nak matchingkan anak dorang dengan adik ipar aku ni, nama dia Lan, yg nak kan dia pon jiran2 dia, so Kak Ra pun buat pandai otak dia, amek kaum kerabat dia, sepupu dia kot, umur Lan kawin 30, bini dia 33 kot, tah lah... masa tunag aku pergi hntar, aku suka gaklah, Lan mmg baik... aku sukelah dia nak kawin, susah mula2 nak dekatkan Lan ngan tunang dia, biras tua aku tu..nama dia Kintan, macam2 kita buat, last2 ok gak... Lan dah pandai bawak tunang dia balik umah, hoh... bukan main lagik... dok sebelah mak mertua aku, tak gerak2 sebelah org tua tu siap bual2, kitaorang ckp..agak2 boleh ke jaga mak nnt pas kawin... dgn confidentnya..dia jawap..boleh...kata dia..dia penah jaga saudara dia..sape tah...lagi teruk dari mak mertua aku ni.... so hati Kak Ra berbunga2 lah dengar...

Ingat cerah hingga ke petang, tapi tsunami di tghari... pas kawin jek... awal2 kawin asek nak lari umah sewa dia dulu.. ade adik dia.... asal ujung minggu nak balik Adeela.... pas dua bulan kawin ... dia sakit2, nak kata tumpah darah...dia kata bukan... perut dia camkembong... kata cam gugur... so dia balik Adeela... dengar cite, dia kata dok umah tu selalu sakit2, boring giler ar Kak Ra aku...ingat leh gak ade org nak tolong jaga mak mertua, masak... kire kene ragging ar.... Bile si Kintan tu dah confirm ngandong... so diam2 dorang laki bini beli umah kat Desa Harmoni...dekat jek... tup tup pindah... mak mertua aku siap nangis, Lan buat keje tak beritahu... mungkin Lan pikir dia beli umah secondhand dekat2 senang nnt rumah mertua aku kene roboh.. ade tempat nak pindah.... kalau niat dia cam tu oklah....sampai kan dia nak buat doa selamat utk umah dia...last minit bagitau..mintak hb aku bacakan doa... kebetulan... hb aku accident... Kintan dah masalk byk nih... yg pegi cuma Ika dan anak bini Mazni... Kak Ra tu boleh pegi gak ..tapi sakit ati kot.... tak pegi... sian......

Lan ni tersepit antara mak dgn bini... bini asekkkkk nak ajak balik Adeela... dah lah pagi2 Lan terkejar2 gi mandikan mak dia.. baru gi keje.... kadang2 adik bungsu dia Mazni (nama cam pompan) pon mandikan kalau dia tak sempat.... Aku biaselah... sabtu minggu ni tido sane.. sabtu depan rumah akulah.. aku ade mak lagik...dia perlukan aku jugak nak kemana... rutine ni dah biasa bagi aku... Mazni umah mertua dia dekat... bile2 masa dia leh jenguk mak dia... kadang2 tiap sabtu dia tido sana..even bini dia tak ikut... Mazni ni rajin..ringan tulang.. tak cam adik bradik dia yg lain... kerajinan hb aku pun kalah sketlah dari dia..

Sementara tu.. Kintan dah tak nampak muka sangat... pas beranak 2 July lalu, tak sempat tgk.. dah balik Adeela... ko bygkan... dia ckp pas raya nak balik... paling panas Kak Ra lah... ura2 rumah nak kene roboh 15 Aug... tapi dia ckp pas raya nak balik... kelam kabut gak..tapi nasib baik tak jadi roboh..kasi chance lagik... sehingga 15 Oct... Masa org lepas naik keje sbb cuti Awal Ramadhan baru dia balik... ingat nak jumpa ujung minggu... cabut Adeela balik dah... mak mertua aku dah tak de hati nak sebut nama anak ngan menantu yg kata menjadi harapan tu.... pastu adelah dekat raya.. hari sabtu tunjuk muka sekejap... aku sebenarnya mls nak pegang anak dia...tapi naluri aku... nak sgt pegang baby... aku pegang sampai tertido baby tu... pastu diorang nak blah..gi Carrefour, Tesco dan nak singgah jap umah sedara dia... . ingat nak buka sama2, hampeh.. ahhh.. tak de ida lagik bagus... Abg ipar aku geti plak bunyik.. komplen gak... "nak tunjuk anak kat nenek dia payah.. tapi kalau berjalan boleh plak" ... so stat 27hbSept.. dia dorang dah berambus ke Adeela... sok nya kuarga Kak Ra blah Tanjung Linting... Bagus ar,... kang reramai bingit plak.. cuma not fairlah... ... Lan ngan Kintan beraya tak hingat kitaorang yg jaga mak dia.... bukan aku berkira.. tak kan aku nak tinggalkan umah aku lama2, dia tahun lepas pagi2 buta dah call hb aku bile nak dtg take over jaga mak dia... binik dia dah taksabo2 nak balik Adeela... tahun ni... mungkin dia nak raya puas2 kot.. tu yg raya ke 5 dia ajak mak mertua aku pindah ke umah dia.. kang 15hb umah kene roboh... tak le...kecoh2 angkat mak dia....

So aku akan pantau betah ke tak betah Kintan jaga mertua dia... kalau asal ujung minggu nak balik Adeela.. pandailah aku sound.... banyak bunyik... jgn panggil2 aku Kak Noor... meleleh nanah telinga aku dengor.... tu sbb lah aku anti dekat Kintan nih... tah ikhlas ke dak jaga org tua tuh.... mentang2 dpt laki jenis tak penah jumpa pompan... ko nak remote kontrolkan dia... dah ...dok diam2 jaga mak mertua....

Jangan cakap aku zalim... aku bukan nak ungkit... bukan kerana aku ni status isteri berkarier... dah lama aku jaga org tua tu.... kalau gaji laki aku cecah 5, 6 ribu... aku leh tinggalkan keje aku.... aku penah offer jaga mertua aku kat spital..tido sane dekat 5 hari... kebetulan time tu cuti panjang... mandikan mertua aku, aku tido kat lantai beralas kan kain jek..berbantalkan beg.... aku boleh jaga dia kat umah.... tapi umah aku ramai org.. aku kan tinggal kat umah mak aku... akak2 aku antar anak2 dorang kat umah..sbb skolah dekat2 situ... sementelah aku kerja... macammana nak jaga... jaga mak mertua aku lah paling senang... mandikan pagi, pastu dia dok atas krusi roda dia.. kalau penat...bwk dia ke katil dia.. mkn ape sgt.. dia tak cerewet.... cuma kalau dia nak berak yg susah..berak mlm tak pe.. kalau time keje dia nak berak?...cibit birit ke... sape nak buat.... tu jek problem... aku tak mampu nak menggajikan org gaji...

So aku harappp sgt yg surirumah2 tu dpt jaga... ko kawin bukan dgn laki ko jek.. dgn keluarga dia sekali...lagi2 lak tu lelaki..mesti utamakan mak.... sebagai bini kene paham.... org tua tu tak lama lagik.. jagalah sebaik nya...

No comments:

We have been married

Daisypath Anniversary tickers

daisy path - Ditakdirkan Bercinta

Daisypath Anniversary tickers