Nuffnang

click as much as your heartbeat is beating....

Monday, November 24, 2008

Hari2 yg penuh sedih...uhuhuhuhu dan extreme pun ade

Huhuhuhhuhuhuh...waaaawaaaaaaaaaaaaa..tidak tidakkkkkkkkk... menci..menciiiiiiiii... aduhhhhh... negative lagik...pelik aku..after aku kire2 hari ovulation aku... seminggu aku sakit kepala... rasa perut senak..dan tak macam biasa... kira tak selesa keadaan perut aku.. malah sedikit buncit heheheh.. makan terlebey hape.. punggung aku pun ade sakit macam lepas org lepas buat squat... after delay over a week my cycle..berkobar2 aku nak buat upt... siap beli clearblue lagi..mahal oiii..dua puluh lebih... even aku leh check bile2 guna clearblue tu... tp aku tetap cek pada 1st urine aku.... luluh hati aku..sedih btol... rasa nak terus tido balik pas bangun.. mengenangkan tugas isteri utk siapkan sarapan dan bekal suami.. aku teruskan jugak selepas solat subuh... dan bila dah siap2 mandi nak pakai baju gi keje... aku buat keputusan tiba2...tak nak gi keje.. lagipun sabtu.. aku pun tak de keje kat opis..kang tgk internettt jek.... dgn pakai towel aku sambug tido layan sedih aku... hb tak tahu pun aku sedih...
Aku bangun kol 1pm, walau dah sarapan b4 tido tu.. aku lapo lagik... nasi lemak 3 pot aku masak..dah licin..tau lah budak2 kalau dah ramai.. so aku dok kat hall tgk tv ..tapi tak tahu ape aku tgkkan... tiba2 mak hulur roti john...heh..makan ler... so... ingat rumah akan kosong bile kak noha balik amek anak2 dia.. tapi tak... mak tak jadi ikut kak noha, pastu anak dia ade sorang tinggal.. anak kak ngah pun memekak jek.. kuar masuk kuar masuk umah.... so aku just mop kat dapor jek... kemas2 kat dapur.. lepas asar aku baru nak masak utk dinner.. tak tahu nak mkn ape.. aku malas nak mkn nasi.. so aku buat roti jala dgn kari daging. Mak ptg tu ikut kak ngah gi pasar smart, beli ketupat daun pisang... dia nak buat lontong..huh..kalo tau..tak buat roti jala... hb aku balik kol 7pm... masa dinner mak tgh masak lodeh... hb makan roti jala jek... dah kenyang.. aku pon malas nak mkn..tapi nak jaga hati mak.. aku makan.. tapi makan sungguh2 plak, dua kali tambah..aisehman.. terover plak... dgn berat hati..aku ckp kat mak.. hb aku ajak gi umah Lan, jaga mak dia.

Lupe nak cite... Khamis lepas, aku balik terus gi umah Lan, anak lelaki abg ipar aku nak sunat, so ade mkn2 sket kat situ.. dlm hati kata..aik... ramai2 gi umah Lan. tak meroyan ke bini dia tu.. well sampai sane... unexpected... Kintan tu dah blah dah.. sejak hari rabu tghari... dorang cite... Kintan call anak sedara pompan aku yg besar2 dtg tgk2 kan nenek dia.. sampai jek sorang.. dia ckp dia nak balik kampung... tergesa2, balik naik teksi, mentua aku ckp.. bekal laki dia macam mana.. dia ckp..tak matinya kalau tak berbekal... pastu dia kata dia tak cukup tido, as house wife, jaga anak kecil seorang, mentua yg tak byk kerenah, cuma mintak ambilkan makanan jek... tak cukup2 rehat?..heran aku... anak dia tak tido malam.. heran aku.. lantaklah... aku tgk.. mlm tu..budak2 anak abg ipar aku ...horayyyy kat umah Lan.. kelakor.. tapi aku sakit jiwa ar tunggu hb aku gi antar anak sedara dia gi sunat.. dekat kol11pm baru siap, pastu dia gi antar umah abg ipar aku lak... geram aku...

So sabtu lepas lepas isyak aku gi sana.. just ade Mazni dgn anak dia dan anak sedara pompan hb aku dua org.. dan lagik sekali.. aku rasa dada aku kene tumbuk2.. biras yg bungsu tu.. mungkin preggy lagik.... aku dah tak gheti nak buat muka lagik...

Hari ahad.. aku bangun lewat... dekat kol 8 am.. hb tgh mandi.. dia pun tak terbgn solat subuh... aku tido dgn anak sedara dia Azeera, so alarm aku ingat dah set, rupenya tak ... aku sempat gorengkan keropok utk hb aku utk gi belajar lori... air pun kopi mlm tadi... air tak masak lagi time dia pergi... pas hb pergi.. aku buat sarapan... nasi goreng... tghari masak lagik.. biler ptg aku n hb kene bwk mentua aku gi berubat.. macam minggu lepas, Lan yg antar.. so minggu ni dorang tak de ..aku ler kene pegi...

B4 ni aku dah bincang ngan hb.. mane2 gi bomoh... make sure baca Al fatihah sebyk 7 kali, dan pandang wajah bomoh tu. Semua apa yg bomoh tu buat takkan menjadi kalau dia bersandarkan pada ilmu hitam dan seangkatannya. Ini adalah ajaran ustaz aku time form 5, time tu mak aku tgh kaki bomoh, aku nangis2 depan ustaz, cerita mak soh pakai tangkal kat pinggang, aku tunjuk ustaz, so dia terangkanlah.. tu yg menangis aku..mengenangkan betapa sesatnya keluarga aku yg asyik minta pertolongan atau berubat dgn bomoh.. padahal sakit aku tonsil ajek.. ape yg mak aku dpt.. kene tipu duit sampai 13k... malas aku nak cite cerita lama.. ok sambung cite tadik...sampai saner... pompan yg jadi bomoh.. so dia terang dia siapa.. sbb bukan aku yg anta mentua aku minggu lepas.. sambil dia bercerita aku baca Al Fatihah 7 kali.. hb cakap dia buat 11 kali.. heh.. suke2 dia lebihkan... dia kata dia bukan bomoh.. dia marah ckp dia nih bomoh..dgn telo org indon, bahsa indonesia betawi... nama dia Syeikh Omar(SO), dia bukan menurun.. dia cuma gunakan badan pompan nih sebagai penghubung sahaja, dia bukan dlm badan tapi dok disebelah sahaja .. kata dia sambil tepuk lengan dia menandakan 'dia' empunya tubuh.. SO ckp lagik, dia keturunan arab... kalau dia berbahasa arab, org tak paham.. tu sbb dia guna bahasa melayu, tp telo indon... umur dia 7000thn.. dia ckp.. dia tahu org tu solat, atau tak, pastu dia ngomel2, sambil tu laki dia mencelah..laki empunya badan ar.....citelah.. itu ini... aku dgrkan jek.. dia bual pun tgk muke hb aku... pas aku habis baca Al-Fatihah, aku tgk dia biase jek.. mungkin oklah kot.. tapi dia ade ngadu.. empunya badan.. dia bahsakan akak.. akak tu tgh sakit yah.. demam.. kepala pusing... 2 minngu lepas baru kuar hospital, patah satu tulang belakang dan tapak kaki.. kalau tak silap lah aku dgr, dia kata berlawan dgn saka... saka paling besar dia lawan.. kene angkat dan dicampak dari aras yg tinggi... wallahualam... dia ceritalah... dia pun stat ubat metua aku... dia nak suruh mak mentua aku baca ayatul Kursi.. tapi tak hafal lah pulok.. baca Al-Fatihah jek.. selain selawat... pas dia pintal2 mentua aku..dia gi kuar amek daun sirih dgn batang2 sekali... adelah dia baca2 doa.. umpama sirih tu macam urat mentua aku... pas SO test2, aku tgk dia renung jam.. apsal lak.. pastu dia ckp.. lain kali.. tlg bawak mak cepat sket.. saya tidak dpt buat.. aku mmglah sampai sana lewat..dekat pukul 6ptg, dia kata melewati masa magrib, kalau nak dtg lepas zohor. lepas asar adalah yg terbaik.. ooo ade time ek.. tapi 6.30pm lame lagik nak magrib.. well dia dah ckp cam tu.. aku ok jek.. dia nak sambung pas magrib,, dia kata dia penat, sakit belakang, so dia baring, meniarap, konon sakit jatuh dia tu still ade.. ermmm kalau patah tulang belakang dah sihat aku tgk..... so hb gi solat kat masjid berdekatan dgn suami akak tu... aku akak tu sediakan sejadah kat situ gak dgn telekung... biler aku tny.. akak tak sembahyang ke.. SO yg jawab.. dia tak boleh.... tgk.. duduk pun bergoyang.. pulok dah..... tak tahulah tak boleh sebab period or mmg pasal sakit.. tapi kalau sakit.. sembahyang duduk pon boleh.. lantaklah.. aku sembahyang jek lah.. dia pun dah cabut tudung dia... still dengar bual2 ngan mentua aku... dgn suara SO lagik... tapi time solat..senyap jek... pas solat, aku tgk dia baring2 lagik... bagnun apabila hb aku dah balik, terus dia pakai tudung balik... SO bgn dan bukak ayat AlQuran kat hi-fi dia, aku tak pasti ayat ape, dibuka sound yg kuat... so start balik berubat... cocoklah btg daun sirih tu kat celah ketiak mentua aku... sekejap jek dia panggil aku dok sebelah dia.. dia tunjuk leher mak aku yg gelembung... aku tahu tiroid, tapi mentua aku tak nak buat2 ape2 pasal tu dari dulu.. dia kata tu mmg ade sejak lahirkan anak bungsu dia... SO kata.. urat2 dia bersambung dan melalui bahagian tiroid, tu sebab bila angkat tgn mentua aku lebih sikit sehingga tiroid tu sakit.. ok aku boleh terima, dia pun kata minta lah pergi operate buang tiroid tu, kalau tiroid tu kecil dan umur still 40an..dia boleh ubat... dia pun ckp jgn semua nak ubat kampung, hospital tu perlu jugak... oklah... so dia ckp setakat ini sajalah... minta ampun, mintak maaf, sebab tak dpt tlg selagi tiroid tak buang, lepas operate boleh lah dtg, dia boleh ubat...... insyallah katanya....
Kata2 ustaz aku dulu berlegar2 dlm kepala.. dia mmg tak boleh ubat kan mentua aku... hmmm tapi aku boleh accept pasal tiroid tu, org tua tu mmg degil... dia tak nak operate... tu keje anak2 dialah... ade 4 org anak lelaki, biarlah korang selesaikan...

Masa nak balik aku dua org pompuan, sorang 40an dan sorang ujung 20an, serta lelaki kat luar.. bila aku keluar jek... pompan yg tua tu kelepuk pengsan.. hmmm tu kes lain lah tu.. malas aku nak amek port.. laki akak tu antar sampai ke kereta... sebuk menerangkan kenapa pompan tu pengsan, dia ckp ade lah yg tak kene, blablablalba.. aku masuk tinga kanan kuar tinga kiri,, dah balik cepat... smapai umah Lan, laki bini tu dah ade, dah sampai kol 6ptg lagik.. hohohohoh sori ek umah bersepah... masa kuar tu tergesa2, ingat dorang balik mlm... cepat pulak.. so kintan, tgh masak.. aku pun lapa gak.. hb aku ngan mentua aku asek2 kata aku ni mmg suke sgt asam pedas... oit..tgk sape masak gak.. kalo org tu aku tak suke..aku tak makan ar... tapi tak sedap ar kan tak makan... konon kang kecik hati lah.. tgh syok2 kintan entertain kitaorang mkn.. mentua aku buat putus selera kintan tu makan dah... mentua aku ckp.. syiehk tu ckp.. laki jgn dengar ckp isteri.... eh.. aku ckp ngan mentua... eh mak nih.. mane boleh.. kene dengar jugak... tak bolehj macam tu.. apelah mentua aku.. nak sindir tapi tak geti... mmg SO tu ade ckp.. laki jgn jadi dayus, tau bini tu cantik cam puteri ..cewah... tapi ibu tak boleh biarkan.. kalau dulu dia boleh jaga ramai anak.. kenapa dia sorang anak tak boleh jaga... baru betol ayat.. mentua aku bg statement...tummmmm ayat camtu.. sekejap jek kintan makan.. muka tarik ar.. kakakakakaka..... satu peel yg aku tak cukup minat.. aku dah perasan dari dulu.. kat meja tu aku ade lauk yg aku masak.. laki kintan Lan tak akan sentuh masakan aku kecuali mskan bini dia, well after bini dia blah jek dari meja makan.. tgn dia akan menjangkau masakan aku.. hik..hipokrit... benci aku... and... hb aku pon ade aku notice.. meluatnyaaaaa aku tgk kalau dia makan kat umah tu... ade sekali tu dia ckp dia byk makan kat umah tu... so sampai sakit2 perut... panas jek tinga aku dgr.. aku diam jek.. pastu ade gak aku gi lunch kat situ.. dia mkn cam hape..just ikan goreng dgn sambal ikan bilis dgn tomato cherry jek... kalau aku masak... siap marah kalau aku cedok lebih2.. bukan aku tak masak sedap.. nak tggu dia puji mmg tak... nak tgk betapa gelojohnya dia makan siap muke happy2 tak .. tapi kat umah lan yg kintan masak.. eh eh..menunjuk2 perangai... hangin aku... then semlm pun samer... org dah abes makan.. dia tunjuk2lah gelojoh makan, tambah lagik.. kata dia asam pedas... aku kalau nak masak asam pedas kat umah.. dia boleh cakap asam pedas lagik.. aku masak ikan besar2 ...pompuan tu masak ikan kecik jek... aku punya hangin cam puting beliung rasenya... so masa kat sink ..aku bebel pelan.. kenapa nak mkn macam tu.. so aku beza2 kan kalau kat umah.. mkn skit jek... bekal tghari kalau boleh ciputtt jek dia nak bwk.. jgn ckp aku masak tak sedaplah... kalau dtg sana asek2 asam pedas.. asek2 masak sambal.... makan cam gelojoh lah plak.. biler aku masak boleh palk kata asek lauk tu jek.. bende nya... aku lagik pelbagaikan masakan.. so gado jap kat sink.. dia ckp.. ..ckp apetah ..aku kalau marah tak dgr ckp sgt.. aku dgr dia cakap..terserahlah.. busuk hati,, apetah lagik.. geram tol aku.... sekali dua tu tak pelahkan.. ni dah byk kali tunjuk perangai yg aku benci tu.. tak nyerr aku hangin malam tu.. bosan...

dah lah..aku dah bosan.. bosan giler...ni skang tgh sakit ati teringatkan kak ngah aku kata.. kesian kat aku main ngan kucing sbb tak de anak... dia mmg tak ambil iktibar selepas 2 org anak dia gugur.. mulut tak geti jaga....macam bagos sgt... bosan ar nak cite...

No comments:

We have been married

Daisypath Anniversary tickers

daisy path - Ditakdirkan Bercinta

Daisypath Anniversary tickers